Tweedaagse voor communicatieteams

Onder leiding van Marjolein verkerk & Selma Hetharia

 

Marjolein en Selma als trainersduo voor communicatieteams, hoe komt dat zo?

M: Twee jaar geleden kwamen we voor het eerst met elkaar in contact. Ik werkte toen nog bij bol.com als Hoofd Communicatie & Corporate Affairs en Selma zat als communicatieprofessional interim bij Gemeente Amsterdam. Bij bol.com was het idee ontstaan om na de feestdagen bewoners en gemeenten te helpen met het opruimen van kartonnen dozen in de stad.

S: In Amsterdam was -en is- het schoonhouden van de stad een ‘hot topic’. En hoe fijn is het als je hiervoor publiek-private samenwerkingen kan opzetten. Het idee van bol.com kwam als een cadeautje. Mijn toenmalige collega’s en ik waren er meteen enthousiast over.

M: Binnen no-time was de samenwerking geregeld, dat was eigenlijk wel bijzonder omdat het in een paar weken opgezet moest worden. Maar als je samenwerkt met mensen met dezelfde drive, dan komen dingen samen. Dan bundel je de krachten. Dat gaan Selma en ik nu ook doen. Met nu als doel om de samenwerking binnen communicatieteams te verbeteren, zodat ze nog meer impact kunnen maken.

Hoe kwamen jullie op het idee om samen te werken?

M: Toen ik een jaar geleden startte als zelfstandig ondernemer, liepen we elkaar tijdens een netwerkbijeenkomst weer tegen het lijf. Daarna volgde een lunch, een etentje en deze zomer zaten we met onze voeten in het zand op het strand van Noordwijk. We hadden het over het communicatievak en wat we in ons werk bij organisaties zien. Een rode draad is dat je als communicatieafdeling vaak wordt geleefd. En dat de druk vaak hoog is. Door vragen vanuit de interne organisatie, maar ook door issues, incidenten en crises die in de buitenwereld spelen.

S: Dat vraagt om een team dat goed op elkaar is ingespeeld. En ook om visie en focus: waar ga je met elkaar voor? Op welke thema’s kan je het verschil maken als het gaat om het versterken van je reputatie? En wat laat je los? Marjolein en ik hadden het erover dat we als zelfstandig adviseur hier beiden communicatieteams bij helpen. Bijvoorbeeld door teamsessies te organiseren en te helpen met het formuleren van kernboodschappen, communicatiestrategieën en het maken van communicatieplannen.

M: En dan niet het schrijven van vuistdikke rapporten die in een la belanden. Wij helpen met het opstellen van heldere communicatieplannen die in co-creatie met de betrokken communicatieprofessionals worden gemaakt. Onze manier van werken bleek veel overeenkomsten te hebben.

S: Al pratende kregen we nog meer ideeën en ontstond het plan om samen iets op te zetten. Om zo met al onze communicatie-ervaring, training- en coachingskills nog meer communicatieteams een stap verder te helpen.

M: Zowel Selma en ik zijn open en supportive en delen graag onze kennis en ervaring met anderen. Samen hebben we bijna 40 jaar ervaring in het communicatievak ‘in de pocket’. Bij een diversiteit aan organisaties: van communicatieadviesbureaus, grote corporates en gemeenten tot non-profit organisaties, scale-ups en start-ups.

S: Die veelzijdigheid helpt omdat we daarom op verschillende plekken de ‘au’s en wauw’s’ van communicatieteams hebben gezien. Maar wij gaan niet vertellen hoe het moet. Iedere organisatie en ieder team is weer anders en kent eigen uitdagingen. In deze tweedaagse gaan we in co-creatie aan de slag met communicatieprofessionals.

Voor wie is de tweedaagse?

S: We richten ons op communicatieteams. Dat kunnen kleine teams zijn van bijvoorbeeld drie personen, maar ook grote afdelingen van vijftien communicatieprofessionals. Wij hebben zowel ervaring met heel ‘volwassen’ communicatieafdelingen als met teams die nog in ontwikkeling zijn en zich intern beter willen positioneren zodat de interne organisatie meer gaat ervaren wat hun meerwaarde is en er betere samenwerkingen ontstaan.

M: Daarnaast nemen we actief ook de buitenwereld mee en zoomen we daarop in. Wat zijn de organisatiedoelstellingen? Wie zijn de belangrijke externe stakeholders? Hoe is de communicatie met hen ingericht en wat willen we met hen bereiken?

Jullie omschrijven het als ‘twee dagen van reflectie, teambuilding, strategie en het maken van plannen’. Hoe ziet dat eruit?

M: Communicatieteams staan vaak onder druk, hebben en nemen weinig tijd om stil te staan en te reflecteren. Daarom nemen wij daar goed de tijd voor in de tweedaagse. We staan stil bij de afgelopen periode; wat is goed gegaan, wat kan beter? Ook kijken we naar elkaar waarbij we aandacht hebben voor ieders kwaliteiten en uitdagingen. Want alleen als je elkaar goed kent, kan je een sterk team vormen.

S: De basis van reflectie en teambuilding vormen het fundament voor de tweede dag. Daarin staan de ontwikkeling van een communicatiestrategie en -plan centraal. We brengen de doelstellingen van de organisatie in kaart, kijken naar het interne en externe krachtenveld en vertalen dit middels een brainstorm door naar een communicatiestrategie met bijbehorende doelstellingen. We staan stil bij wat de focus moet krijgen en wat de rollen en verantwoordelijkheden zijn van de teamleden.   

Komen jullie langs op kantoor of trainen jullie op locatie?

S: We gaan juist weg van kantoor! Reflecteren en vooruitkijken gaat vaak beter als je letterlijk en figuurlijk loskomt van je werkplek. Daarom nodigen we communicatieteams graag uit voor deze tweedaagse op een inspirerende plek in de natuur. Zo kunnen we nabij Hilversum terecht op buitenplaats Schaep in Burgh in ‘s-Graveland of onder de rook van Utrecht bij Fort Nieuwersluis. Ook in Abcoude is Fort bij Nigtevecht een fijne locatie.

M: Het zijn alle drie plekken die al bekend bij ons zijn en waar we eerder trainingen hebben gegeven. Andere locaties zijn natuurlijk ook mogelijk. In overleg bekijken we wat de trainingsbehoefte is en daar passen we het programma en de locatie op aan.

Waar hopen jullie op?

S: We hopen met deze tweedaagse veel communicatieprofessionals motivatie, inspiratie en handvatten te bieden om verder aan de slag te gaan met het mooiste vak dat er is: communicatie.

M: Het zou daarnaast geweldig zijn als we meer verbinding kunnen creëren binnen teams, zodat de effectiviteit maar ook het plezier toeneemt. Want samen kom je verder.

 

Selma Hetharia

Privacy
KvK-nr: 75241277