Positief, voortvarend en op samenwerking gericht. Dat kenmerkt voor mij WOMEN Inc. Een opdrachtgever waar ik sinds 2020 voor aan de slag ben in verschillende rollen.

Ik maakte er in 2020 het 15-jarig jubileum mee. Hoe het ooit begon? In 2003 deed toenmalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Aart Jan de Geus de uitspraak dat de emancipatie van vrouwen was voltooid. Maar niets was (en is) minder waar. Het markeerde de start van ‘emancipatieversneller’ WOMEN Inc.

Vijf impactvolle campagnes uit de afgelopen jaren spreken boekdelen over de thema’s waar we het over hebben. En waar nog steeds werk aan de winkel is #fixthesystem #notthewomen. Ik zet ze hieronder in de spotlights:

Waar is mijn 300.000 ton?
Rekensom: in een werkend leven verdienen vrouwen 300.000 ton minder dan mannen. Dat heeft te maken met de loonkloof die anno 2023 stond op 13,2 procent. Voor hetzelfde werk krijgen vrouwen minder betaald dan mannen. Waar WOMEN Inc. vroeger weleens onderhandelingscursussen aanbood, is ze daar bewust mee gestopt. Hier zit namelijk niet de crux. Die zit ‘m onder meer in (financieel) ondergewaardeerde sectoren waar meer vrouwen werken, maar ook in ongelijke beloning in dezelfde functies. Jaarlijks daalt het percentage van de loonkloof met ongeveer 0,5 procent. In dit tempo duurt het meer dan 25 jaar voordat het gat is gedicht.

Behandel me als een dame
Vrouwen leven langer, maar in slechtere gezondheid vergeleken met mannen. Waarom? Onder meer omdat de gezondheidszorg grotendeels is gebaseerd op het mannenlichaam. En dat heeft grote consequenties: medicijnen zijn niet goed afgesteld, diagnoses worden gemist of te laat vastgesteld. Dit bedreigt levens en staat effectieve zorg in de weg. Het doel van de campagne ‘Behandel me als een dame’ is gezondheidszorg op maat, waarbij verschillen tussen mannen en vrouwen in ziekte en gezondheid beter worden gemaakt. Zodat iedereen gelijke kansen heeft op passende zorg. In navolging van deze campagne werd later ook ‘Komt een mens bij de dokter’ gelanceerd.

Verander je naam in Peter
Een bizar feit: in Nederland zijn er meer CEO’s die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn. Het was de aanleiding voor de ludieke actie die WOMEN Inc. samen met BrandedU en The Family in januari 2021 startte. De oproep: verander je naam in Peter op LinkedIn. Dit werd massaal gedaan en ook mannen deden mee en veranderden hun naam in Petra en andere varianten zoals Petrushka (Prins Constantijn van Oranje). Het zorgde voor een golf van bekendheid en bewustwording voor het thema vrouwen in besluitvormende posities en in andere landen werd de actie overgenomen. Ook werd de campagne in de reclamewereld bekroond met een bronzen leeuw op het Cannes Lions International Festival of Creativity.

Blikopener
Media openen de blik die mensen op de wereld -en zichzelf- hebben.
Iedereen verdient het zichzelf terug te zien: in reclames, op televisie, in de krant en in series. Stereotype beeldvorming en gebrek aan representatie in de media beperken kansen van groepen die niet aan de heersende norm voldoen. WOMEN Inc. roept met de publicatie ‘Blikopener’ mediamakers op om te zorgen voor diverse verhalen en gezichten, om zo bij te dragen aan gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender en sekse. 

Dikke banen voor dikke buiken
43% van de zwangere werknemers – en jonge moeders – krijgt te maken met zwangerschapsdiscriminatie. Waar hebben we het dan over? Als je tijdens je sollicitatie wordt afgewezen, omdat je zwanger bent, dan word je gediscrimineerd. Maar er is ook sprake van zwangerschapsdiscriminatie als je geen salarisverhoging, bonus, contractverlenging of promotie krijgt omdat je in verwachting bent (geweest). In deze campagne daagt WOMEN Inc. de werkgevers van Nederland uit: wie durft het aan om een (hoog)zwangere vrouw aan een baan te helpen? 


Hierboven een greep uit de vele campagnes en initiatieven die WOMEN Inc. ontplooide.
Welke staat er niet bij en verdient nogmaals de spotlights? Laat het gerust weten in een reactie.