Selma (43) helpt families die in een mediastorm terecht zijn gekomen

Jullie hebben het als lotgenoten misschien zelf meegemaakt: je familielid of geliefde is overleden door een ernstig ongeluk of misschien zelfs door opzet en daardoor heeft dit ineens de aandacht van de media. Terwijl je zelf net zwaar nieuws hebt gehad en je wereld op z’n kop staat, zijn online al beelden te vinden en wordt er over geschreven. Als nabestaande kan het je ontzettend overvallen en dan kan de hulp worden ingeschakeld van Namens de Familie. Als onderdeel van Slachtofferhulp Nederland begeleiden zij slachtoffers, nabestaanden en achterblijvers bij vermissingen bij grootschalige media-aandacht. Eén van de mensen die daar werkt is media-adviseur Selma Hetharia. ‘Het is werk dat ik met hart en ziel doe.’

Selma (43) is sinds 2021 aangesloten bij Namens de Familie. Ze geeft advies en treedt richting de media op als woordvoerder namens families. Het doel is om de mensen die ze helpt iets van rust en regie te geven in een hectische en emotionele tijd.

Ze staat niet alleen families bij na een overlijden, maar in allerlei crisissituaties. Bijvoorbeeld ook bij zedenzaken, mishandelingen, vermissingen en strafzaken. “De media is een factor die slachtoffers en nabestaanden niet goed kunnen overzien en wat hen soms echt teveel is. En dan ben ik er. Ik leg snel contact met families, luister goed, neem op wat hun behoeftes zijn en coördineer vervolgens het mediastuk.’’

Dat kan betekenen dat Selma of een collega in naam van de familie media te woord staat of samen met de familie een statement schrijft of hen voorbereidt op een media-optreden. ‘’Vaak is het zo dat mensen zelf interviews willen geven, maar dit spannend vinden en niet goed weten wat, waar en hoe. Dan bespreken we de mogelijkheden, leg ik de contacten met journalisten, maak ik afspraken, bereid ik de mensen voor en ben ik erbij als de media langskomt.’’

Zo stond ze bijvoorbeeld Angelique en Simon Brilstra bij (zie onderstaande foto). In 2019 werd hun 15-jarige zoon Roan in Drachten neergestoken en overleed hij aan zijn verwondingen. Jaren later wilden zij in de media vertellen wat de blijvende impact is van het verlies van hun zoon en broer van hun jongste zoon Sven.


Privacy vs. media-aandacht

Op dit moment ondersteunt ze ook twee vrouwen die zijn mishandeld door hun ex-partner. ‘’Hun behoefte is in de anonimiteit blijven en dat benadruk ik bij media. In de afgelopen periode heb ik verder een gezin bijgestaan wiens zoontje is misbruikt door de oppas, ook hier was privacy belangrijk. Deze familie wilde in de anonimiteit blijven zodat zij als gezin, maar vooral ook hun zoon, hier niet op aangesproken zouden worden.’’

Tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook zaken waarbij juist media-aandacht gewenst is. Zoals bij de vermissing van een 4-jarig meisje waar de politie en vader al een half jaar naar op zoek zijn.
Of bij een cold casezaak waarbij onduidelijk is wat er is gebeurd en de familie, ook nog jaren later, media-aandacht wenst in de hoop dat de gouden tip volgt.

‘’Ook heb ik een vrouw bijgestaan wiens partner is doodgeschoten op straat, waarbij het voorval is gefilmd en gedeeld via Whatsapp-groepen en social media. Zij deelt haar verhaal om te vertellen hoe vreselijk veel impact dit heeft en om te strijden voor wet- en regelgeving die het verspreiden van dit soort beelden verbiedt.’’

Verschillende belangen

Veelal zoekt Selma de media dus op, maar soms spelen er wel verschillende belangen. Aan de ene kant heb je de pers die het nieuws wil verslaan, zeker als er sprake is van maatschappelijke impact. Aan de andere kant zijn er mensen die achterblijven en hier nog nooit mee te maken hebben gehad en het heel confronterend vinden dat hun leven en alles wat is gebeurd op straat komt te liggen.

“Dat schuurt natuurlijk weleens. Bijvoorbeeld als de berichtgeving niet klopt of als media zonder overleg de volledige namen en herleidbare gegevens publiceren terwijl de familie in de anonimiteit wil blijven. Op dat moment is het fijn dat je als media-adviseur de familie kan steunen, de wensen kan doorgeven of namens hen een reactie kan geven.’’

‘Waardevol werk’

Namens de Familie bestaat dit jaar zes jaar en heeft inmiddels al honderden families kunnen ondersteunen. Selma doet dit zelf al ruim drie jaar en werkt in een poule van 20 media-adviseurs en social media-experts. ‘’Ik zeg gekscherend weleens dat ik dit werk ‘tot mijn 80ste kan doen”’. Het is waardevol werk dat verschil maakt in het leven van mensen. Je kan een bijdrage leveren in een vaak kwetsbare periode waarbij mensen een steuntje in de rug kunnen gebruiken.’’

De media-adviseur zegt dat alle situaties en families haar bijblijven. Ze is vaak erg onder de indruk van de moed en dapperheid van slachtoffers en nabestaanden. ‘’Om op te staan, in de rechtszaal de verdachten toe te spreken. En hoe mensen -soms echt met de angst onder de arm- hun verhaal delen in de media. Dat ik op deze momenten naast hen mag staan om hen te supporten, vind ik keer op keer bijzonder. Het is werk dat ik met hart en ziel doe.’’

Wil je meer weten over Namens de Familie? Kijk dan op: https://www.slachtofferhulp.nl/namens-de-familie/

In januari 2025 werd dit interview gepubliceerd op de website en online kanalen van Ouders van een Overleden Kind en Verbonden Broers en Zussen.